سرچ کنسول گوگل چیست؟ (قسمت اول)

سرچ کنسول گوگل
یکی از ابزارهای بدون هزینه که امکان سرویس دهی به مدیران وبسایت ها را داراست و اجازه می هد تا مدیران وب سایت ها به بررسی نمایه و بهینه سازی وبسایت و یا وبلاگ خود بپردازند.
سرچ کنسول گوگل و امکانات آن
سرچ کنسول گوگل و برخی از امکانات موجود در آن :
. اضافه کردن و بررسی نقشه سایت
. بررسی و تعیین نوع خزنده در سایت و نمایش آمار در مورد دسترسی به یک مطلب
. تولید و بررسی فایل robots.txt این نوع فایل برخی صفحات سایت را مسدود می کند تا موتورهای جستجو دسترسی و ایندکس کردن صفحه را نداشته باشند و تاثیر زیادی در سئو سایت دارد
. لیست صفحات داخلی و خارجی که به وب سایت لینک شده
. لیست از لینک های شکسته سایت
. نمایش تعداد کلیک هایی که با استفاده از موتورهای جستجو به سایت شما لینک داده شده
. ارسال برخی پیام های هشدار دهنده مانند ویروسی بودن وبسایت ,فروش بک لینک و… به گوگل وبمستر
. تنظیم دامنه مورد نظر (مثلا example.com را ترجیح می دهند از www.example.com و یا بالعکس استفاده کنند ) که تعیین کننده نمایش URL سایت در موتورهای جستجو است
سرچ کنسول گوگل و یا گوگل وبمستر تولز چیست و چطور کار می کند؟
سرچ کنسول گوگل و یا وبمستر تولز گوگل سرویسی است تحت وب که برای کمک و راهنمایی مدیران سایت که با هدف افزایش کیفیت با توجه به معیارهایی شرکت گوگل طراحی شده است.
اگر نام گوگل وبمستر تولز (Google Webmaster Tools) برای شما آشناست، پس می توان گفت به طور ناخواسته با کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) آشنایی دارید. از آنجایی که گوگل وبمستر تولز (GWT) به یک منبع ارزشمند برای بیشتر افراد همچون وبمسترها، متخصصان بازاریابی، سئوکاران، طراحان، صاحبان کسب وکارها و توسعه دهندگان اپلیکیشن ها تبدیل شد، شرکت گوگل تصمیم گرفت در ماه مِی سال ۲۰۱۵ نام آن را تغییر دهد تا استفاده از آن طیف گسترده تری از افراد را شامل شود.
اگر با گوگل وبمستر تولز یا گوگل سرچ کنسول آشنایی ندارید، بهتر است در این مقاله همراه ما باشید. گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) یک سرویس رایگان است که به شما اجازه می دهد اطلاعات بسیار خوب و مفیدی را در مورد سایت خود و افرادی که از آن بازدید می کنند، بدست آورید.
شما می توانید از این سرویس برای یافتن اطلاعاتی مانند تعداد افراد بازدید کننده از سایت و نحوه دسترسی آنها به سایت استفاده کنید. همچنین این سرویس به شما می گوید که چه صفحه ای از سایت شما در میان افراد بیشتر محبوب بوده است یا اینکه بازدیدکنندگان برای مشاهده وب سایت شما از تلفن همراه استفاده می کنند یا رایانه شخصی. شما می توانید از کنسول جستجوی گوگل برای رفع خطاها، ثبت نقشه سایت و ایجاد و بررسی فایل robots.txt نیز استفاده کنید.
آیا می خواهید با امکانات منحصر بفرد گوگل سرچ کنسول آشنا شوید؟ پس با ما همراه باشید.
اضافه کردن و تایید یک سایت در کنسول جستجو گوگل
اگر با کنسول جستجوی گوگل آشنا نیستید و به تازگی با آن آشنا شده اید، باید پیش از انجام هر کاری، سایت خود را در آن اضافه کرده و سپس تایید نمایید. اضافه و تایید کردن سایت در کنسول جستجوی گوگل به گوگل ثابت می کند که شما صاحب سایت، وبمستر یا یک کاربر مجاز در آن سایت هستید.
کنسول جستجو گوگل اطلاعات و چشم انداز دقیقی در مورد عملکرد سایت فراهم می کند و این از همه مهم تر است. گوگل علاقه چندانی ندارد که این اطلاعات را در اختیار هر کسی قرار دهد. اضافه کردن سایت به گوگل سرچ کنسول فرایند بسیار ساده ای است.
ابتدا وارد اکانت خود در گوگل سرچ کنسول شوید. بعد از اینکه وارد شدید، باکسی را کنار دکمه قرمز مشاهده خواهید کرد که عبارت Add Property روی آن نوشته شده است.
آدرس سایت خود را در باکس موجود وارد کنید و سپس گزینه Add Property را انتخاب نمایید. خب، تبریک می گوئیم. اکنون سایت شما در کنسول جستجوی گوگل اضافه شده است.
در مرحله بعدی، باید سایتی را که اضافه کرده اید، تایید نمایید. روش های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. اینکه چه روشی برای شما بهتر کار می کند به تجربه شما در کار با HTML، توانایی آپلود فایل در سایت، حجم و سایز وبسایت تان یا داشتن سایر برنامه های گوگل متصل وبسایت تان بستگی دارد. اگر این گزینه ها شما را گیج می کنند، نگران نباشید در ادامه با نحوه انجام این کار آشنا خواهید شد.
اضافه کردن تگ HTML
این روش تایید برای کاربران و صاحبان سایت هایی بهتر است که کار با کدهای HTML را به خوبی می شناسند.
از داشبورد کنسول جستجوی گوگل، گزینه Manage Property را انتخاب کنید و سپس گزینه Verify this Property را کلیک کنید. اگر گزینه HTML Tag در کشوی Recommended Method (روش های پیشنهادی) ظاهر نشد، باید روی تَبِ Alternate Method (روش های جایگزین) کلیک نمایید و سپس گزینه HTML tag (تگ HTML) را انتخاب نمایید. این روش کد HTML ای را در اختیار شما قرار می دهد که برای تایید سایت خود به آن نیاز دارید.
حالا کد تولید شده را کپی کنید و از ویرایشگر HTML خود برای باز کردن کد در صفحه اصلی سایت خود استفاده نمایید. کد را داخل بخش <Head> کد HTML بچسبانید. اگر سایت شما در حال حاضر دارای متا تگ یا سایر کدها در بخش <Head> است، مهم نیست که کد تولید شده را نسبت به سایر کدها در چه قسمتی از این بخش قرار می دهید. فقط کافیست این کد، داخل بخش <Head> وب سایت شما قرار داشته باشد. اگر سایت شما بخش <Head> را ندارد، می توانید برای تایید سایت خود آن را ایجاد کنید.
بعد از اینکه کد تایید اضافه شد، آن را ذخیره و منتشر کنید. سپس صفحه اصلی سایت خود را باز کنید. از آنجا، می توانید کدهای منبع سایت را مشاهده نمایید. کد تایید داخل بخش <Head> قابل مشاهده خواهد بود.
بعد از اینکه مطمئن شدید که کد مورد نظر در سایت اضافه شده است، به کنسول جستجو گوگل برگردید و روی گزینه Verify کلیک نمایید. گوگل سایت شما را بررسی خواهد کرد تا از وجود کد مورد نظر مطمئن شود. اگر کد مورد نظر پیدا شود، صفحه ای به شما نمایش داده می شود که در آن موفقیت آمیز بودن تاییدِ سایت تان نشان داده می شود. اگر گوگل سرچ کنسول نتواند کد HTML را پیدا کند، اطلاعاتی در مورد منبع خطاها نشان داده می شود.
به خاطر پسپارید زمانی که سایت شما توسط کنسول جستجو گوگل تایید شد، کد تایید را از سایت خود حذف نکنید. اگر کد مورد نظر حذف شود، تایید سایت شما نیز باطل می شود.
آپلود فایل HTML
برای استفاده از این روش، شما باید بتوانید فایلی را در root directory (دایرکتوری ریشه سایت) آپلود کنید. از داشبورد کنسول جستجوی گوگل، گزینه Manage Site (مدیریت سایت) و سپس Verify this Site را انتخاب نمایید.
اگر گزینه HTML File Upload در بخش Recommended Method (روش های پیشنهادی) ظاهر نشد، ممکن است در تَبِ Alternate Method وجود داشته باشد.
زمانی که این روش را انتخاب می کنید، از شما خواسته می شود یک فایل HTML را دانلود کنید. پس آن را دانلود نمایید و سپس در مکان مشخص شده آپلود کنید. هیچ تغییری در محتوای فایل یا نام آن ایجاد نکنید. این فایل باید دست نخورده باقی بماند. اگر تغییری در این فایل ایجاد شود، کنسول جستجوی گوگل نمی تواند سایت را تایید کند.
بعد از اینکه فایل HTML آپلود شد، به کنسول جستجو گوگل برگردید و گزینه تایید را بزنید. اگر فایل به درستی آپلود شده باشد، صفحه ای را مشاهده خواهید کرد که تایید شدن سایت را اطلاع می دهد.
بعد از اینکه سایت خود را با این روش تایید کردید، نباید فایل HTML را از روی سایت حذف کنید.
تایید سایت از طریق فراهم کننده نام دامنه
فراهم کننده نام دامنه، شرکتی است که شما نام دامنه خود را از آن خریداری کرده اید یا از خدمات میزبانی آنها استفاده می کنید. زمانی که با استفاده از روش “فراهم کننده نام دامنه” سایت خود را تایید می کنید، نه تنها اثبات می کنید که صاحب وب سایت هستید بلکه گوگل متوجه می شود که شما صاحب تمامی زیر دامنه ها و ساب دامنه های مرتبط به آن سایت هستید. این روش از تایید در گوگل سرچ کنسول گزینه عالی برای وبسایت های بزرگ است.
از داشبورد کنسول جستجوی گوگل، گزینه Manage site و سپس Verify this Site را انتخاب کنید. اگر گزینه Domain Name Provider وجود نداشت در تَبِ روش های جایگزین (Alternate Method) به دنبال آن بگردید.
بعد از انتخاب گزینه Domain Name Provider (فراهم کننده نام دامنه) از شما خواسته می شود نام فراهم کننده را از لیست نام های موجود انتخاب نمایید. اگر فراهم کننده شما در لیست پیشنهادی وجود نداشت، گزینه Other را انتخاب کنید. در اینصورت دستورالعمل هایی در مورد نحوه ایجاد رکورد DNS TXT برای فراهم کننده داده خواهد شد. اگر رکورد DNS TXT برای فراهم کننده شما کار نکرد، می توانید از گزینه CNAME رکورد به جای آن استفاده کنید.
اضافه کردن کد گوگل آنالیز
اگر در حال حاضر از گوگل آنالیز برای بررسی ترافیک سایت استفاده می کنید این گزینه آسانترین مورد برای شما خواهد بود. اما در ابتدا باید بتوانید کدهای HTML سایت خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که کدهای پیگیری گوگل آنالیتکس در بخش <Head> صفحه اصلی سایت شما قرار گرفته است.
اگر این کد در بخش <Head> قرار نداشته باشد باید آن را منتقل کنید. از کنسول جستجو گوگل، گزینه Manage Site و سپس Verify this Site را انتخاب نمایید. اگر گزینه Google Analytics tracking code را مشاهده نمی کنید، ممکن است آن را در تب روش های جایگزین (Alternate Methods) پیدا کنید.
زمانی که گزینه Google Analytics Tracking Methods را انتخاب کردید، دستورالعمل هایی برایتان فراهم می شود که باید آنها را دنبال کنید. بعد از اینکه سایتتان تایید شد، کد گوگل آنالیتیکس (GA) را از روی سایت خود حذف نکنید.
استفاده از گوگل تگ منیجر
اگر در حال حاضر از Google Tag Manager) GTM) برای سایت خود استفاده می کنید این روش بهترین و ساده ترین روش برای شما خواهد بود. اگر می خواهید این روش را امتحان کنید باید دسترسی های View, Edit, and Manage (نمایش، ویرایش و مدیریت) برای اکانت GTM (گوگل تگ گوگل) فعال شده باشد.
قبل از اینکه بخواهید این روش را امتحان کنید، به کد HTML سایت خود نگاه کنید تا مطمئن شوید که کد GTM درست بعد از تگ <Body> قرار گرفته باشد. از داشبورد کنسول جستجو گوگل، گزینه Manage Site و سپس Verify this Site را انتخاب کنید.
اگر گزینه Google Tag Manager را مشاهده نمی کنید ممکن است بتوانید آن را در تَبِ روش های جایگزین پیدا کنید. گزینه Google Tag Manager را انتخاب کنید و سپس گزینه تایید را بزنید. اگر کد Google Tag Manager پیدا شد، صفحه ای مبنی بر تایید شدن سایت نمایش داده می شود.
بعد از اینکه سایت شما با این روش تایید شد نمی توانید کد GTM را از روی سایت خود حذف کنید.
چگونه گوگل آنالیز را به کنسول جستجوی گوگل لینک کنیم؟
گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) و کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) به نظر اطلاعات یکسانی را در اختیار شما قرار می دهد اما تفاوت های کلیدی بین این دو ابزار مدیریت سئو وجود دارد. گوگل آنالیتیکس بیشتر پیرامون افرادی که از سایت شما بازدید کرده اند (چه تعداد بازدید کننده دریافت می کنید، این افراد چگونه وارد سایت شما شده اند، چقدر زمان در سایت شما صرف کرده اند و بازدید کنندگان شما از چه مکان هایی وارد سایت شده اند) فعالیت می کند.
در مقابل گوگل سرچ کنسول بیشتر اطلاعات داخلی را در اختیار شما قرار می دهد مانند این که چه کسی به شما لینک داده است، چه مشکلی در سایت وجود دارد، چه کلمات کلیدی بیشترین جستجوها را داشته است. گوگل آنالیتیکس و کنسول جستجو گوگل، با اطلاعات یکسان نیز به یک روش دقیق و مشابه رفتار نمی کنند. بنابراین حتی اگر فکر می کنید که گزارش یکسانی در هر دو مورد به دست آورده اید، مطمئن باشید که این اطلاعات به روش یکسان به دست نیامده است.
برای اینکه بتوانیداز تمامی اطلاعات فراهم شده توسط کنسول جستجو گوگل و نیز گوگل آنالیتیکس استفاده کنید می توانید اکانت های موجود را به هم لینک دهید. داشتن این دو ابزار در کنار یکدیگر ، باعث ادغام داده های به دست آمده می شود.
خب، اجازه دهید نحوه انجام این کار را با هم مرور کنیم. اگر هنوز سایت خود را در کنسول جستجوی گوگل تایید نکرده اید، هر چه سریعتر دست به کار شوید و از روش های ذکر شده در این مقاله به عنوان راهنما استفاده کنید.
بعد از تایید سایت در کنسول جستجوی گوگل، بر روی سایتی که قصد دارید به آن متصل شوید کلیک کنید. در گوشه سمت راست و بالا، یک آیکون چرخ دنده را مشاهده خواهید کرد. روی آن کلیک کنید و سپس Google Analytics Property را انتخاب نمایید.
پاسخ دهید