آخرین اخبار : 

محتوای تکراری و تأثیر برسئو

duplicate-content محتوای تکراری

محتوای تکراری و تأثیر برسئو

متاسفانه بعد از گذشت سالها، تصور بسیاری از افراد درباره Tag (برچسب) در سیستم های مدیریت محتوا و وبلاگ ها، در سال های گذشته باقی مونده و حتی روی تگ یا برچسب، خیلی وسواس به خرج داده میشه! توی یکی دو ماه اخیر، در کامنت ها و ایمیل ها، خیلی از ما درباره برچسب و تگ گذاری سوال پرسیده شد که به دلیل مفصل بودن پاسخ، نمی تونستیم جواب جامعی بدیم. قل از مطالعه این مطلب و سایر مطالب سئو روز، ذهنتون رو از همه باور ها و عادت های رایج در سئو دور کنید.

تگ، سالهاست از نظر سئو منسوخ شدست و جز دردسر و حذف ایندکس های شما، هیچ فایده ای نداره. مگر در شرایط و با رعایت اصول خاص! برچسب ها، خونخوار های رتبه و ایندکس وب سایت شما هستند! به خاطر بحث Duplicate Content (ایجاد شدن محتوای تکراری).

اصلا برچسب چه کاربردی داره و به چه هدفی ساخته شده؟

اصل و اساس ماهیت برچسب و تگ، به معنی کلمات کلیدی پست ها و صفحات وب سایت شماست. اما نه کلمه کلیدی برای موتور جستجو! بلکه برای جستجوی داخلی وب سایت شما!

تگ از نظر فنی دقیقا چگونه عمل می کنه؟

تگ ها، یک صفحه با URL جدید که اون URL ، دقیقا همون عبارت تگ هست، ایجاد می کنند و باعث میشه وقتی در داخل وب سایت، اون عبارت جستجو میشه، از تگ ها برای نمایش نتایج جستجوی داخلی وب سایت، استفاده بشه.برای مثال در این پست در سئو روز، درباره تگ و برچسب و محتوای تکراری صحبت شده و ما میخوایم اگر کاربر در داخل وب سایت سئوروز، کلمه Duplicate Content رو جستجو کرد، لینک این پست، در نتایج جستجوی داخلی سایت ما، نشون داده بشه.در این صورت ما از تگ، استفاده می کنیم.

وقتی از برچسب (تگ) استفاده می کنید، محتوای یکسانی با محتوای پست اصلی به وجود میاد.یعنی یک صفحه با URL متفاوت که عینا همون محتوا رو داره.برای مثال، این مطلب، یک صفحه با عنوان “برچسب و محتوای تکراری – ضرر های تگ در سئو” هست که اگر براش برچسب “Duplicate Content” رو وارد کنیم، باعث میشه همین محتوا این بار با URL این تگ یعنی (duplicate-content) ایجاد بشه.این یعنی Duplicate Content که گوگل یکی از URL ها رو حذف می کنه.به طور خلاصه یک صفحه جدید که کلمه کلیدی مد نظر ما عینا در URL اون وجود داره و محتواش هم، همون محتواست ساخته میشه و باعث میشه در جستجوی داخلی وب سایت ما، اون کلمه کلیدی وارد شده در برچسب، تاثیر گذار بشه.

چرا نباید تگ و برچسب ها رو ابزاری برای افزایش رتبه و ورودی گوگل بدونیم؟

محتوای تکراری؛ سالها قبل که سئو اینقدر پیچیده نشده بود و گوگل به اندازه امروز هوشمند نبود، از همین تگ ها که برای جستجوی داخلی بودند، به منظور سئو و افزایش رتبه بهره گرفته میشد.اون زمان، وجود کلمه کلیدی در URL به شدت حائز اهمیت بود و بحث Duplicate Content (محتوا یا ایندکس های تکراری یک سایت) مطرح نبود و رقابت و هوشمندی و اطلاعات در سطح وب، در کل دنیا، به اندازه امروز نبود. به همین دلیل وقتی از تگ استفاده می کردید، برای گوگل، اگر خوشایند نبود، بد هم نبود که با صفحاتی که URL اونها حاوی کلمات کلیدی بود و به یک محتوا اشاره داشت، مواجه می شد و در بسیاری مواقع منجر به نتیجه می شد.

اما الان دیگه اون زمان گذشته و آنقدر فاکتور های سئو، متعدد و گسترده و پیچیده تر شدند که گوگل و یک موتور جستجوی قوی، با دیدن کلمه کلیدی در URL ذوق نمی کنه .چه برسه به اینکه محتوای تکراری (Duplicate Content) هم ایجاد شده باشه! استفاده از تگ، بدون آگاهی و درج کلمات کلیدی هر پست در تگ ها، نوعی از Over Optimization هست.یعنی میاید ابروشو درست کنید، می زنید چشمشم کور می کنید!

از تگ چطور استفاده کنیم که ضرر نداشته باشه؟

محتوای تکراری ؛ هر جوری که دوست دارید استفاده کنید اما با این خط قرمز که محتوای تکراری ایجاد نشه! همین!

چطور می تونیم از تگ استفاده کنیم که محتوای تکراری ایجاد نشه؟

محتوای تکراری ؛ اصلا تگ غیر تکراری یا منحصر به فرد ایجاد نکنید. برای مثال، اگر در سئو روز، ۸ آموزش مرتبط با گوگل وب مستر تولز (سرچ کنسول) وجود داشته باشه و در عین حال، صفحه ای مرتبط با گوگل وب مستر تولز که همه مطالب مرتبط با “آموزش گوگل مستر تولز” رو نشون بده، وجود نداشته باشه(مثل دسته آموزش “گوگل وب مستر تولز”)، برای همه این ۸ مطلب، می شه از برچسب “آموزش گوگل وب مستر تولز” استفاده کرد.به بیان بهتر، استفاده از برچسب، برای وصل کردن صفحات به هم دیگه می تونه مفید باشه.اما تگی که کلا یک بار در کل سایت به کار رفته، بدترین و بیهوده ترین و بی معنا ترین تگ هست و اگر شما اینطور از تگ ها استفاده می کنید به این معنی هست که ماهیت Tag رو به درستی درک نکردید.

محتوای تکراری ؛ اگر شما برای هر پست، با کلمات کلیدی دلخواهتون که دوست دارید، تو گوگل بالا بیاد، تگ ایجاد کنید و noindex یا canonical به صفحه اصلی اون مطلب هم نباشن، در حال ایجاد صفحات با محتوای تکراری هستید و حداقل ضررش ، تلف شدن وقت شما و موتور جستجو هست و حداکثر ضررش، آسیب دیدن سایت شما به خاطر وجود صفحات با محتوای تکراری بسیار زیاده که به صورت کلی موجب حذف ایندکس های تکراری و کاهش رتبه صفحات مشابه میشه.

کلمات کلیدی شما در عنوان، Meta Description و محتوای شما وجود دارند.لازم نیست برای تک تک کلمات کلیدیتون تگ ایجاد کنید که منجر به ایجاد صفحات تکراری بشه!

نکته خیلی مهم:

بسته به تنظیمات قالب و فنی و ساختار ظاهری وب سایت ها، بعضی سایت ها، بخش زیادی از محتوای تگ رو به صورت لیستی نشون میدن.یعنی بخش زیادی نوشته های خود مطلب در صفحه تگ وجود داره که با کلید ادامه مطلب، وارد صفحه اصلی اون مطلب میشه. در عین حال، در بعضی از سایت ها، فقط بخش کمی از مطلب (مثلا سه خط) از محتوای هر پست مرتبط با اون تگ وجود داره و مطالب به شکل خیلی خلاصه و تیتر وار در صفحات تگ، لیست میشن.در صورت عدم رعایت نکات بالا، در حالت اول، ریسک به وجود اومدن Duplicate Content به خاطر شباهت زیاد محتوای صفحات تگ با خود مطلب اصلی، خیلی بالا میره.در حالت دوم هم، به دلیل کوتاه و خالی بودن یا بی ربط شدن صفحه تگ، به کلمه کلیدی، موجب به وجود اومدن صفحات زیاد ضعیف و بی کیفیت از نظر موتور جستجو میشه.

اگر جزو کسانی بودید که مشکل ایندکس نشدن درست صفحاتتون رو داشتید و صفحات برچسب به جای مطلب اصلی یا برعکس در نتایج گوگل نمایش داده می شد، حالا دیگه دلیل ایندکس نشدن صفحاتتون و مشکلاتی که خودتون با دست خودتون برای سایتتون ایجاد می کردید رو متوجه شدید.امیدوارم دیگه با باور های نا اگاهانه و اشتباه و بی اساس سئو مثل “برای هر مطلب N تعداد برچسب با کلمات کلیدی قرار بده” یا “برای هر مطلب بیشتر از N تعداد کلمه کلیدی در قسمت برچسب ها قرار نده” خداحافظی کنید. چون اصلا مشکل این نیست که تگ زیاد بذارید یا کم بذارید!

منبع: سئو روز

 

بهترین سایت سئو هم مطلبی با همین مضمون برگرفته از نئو سئو در سایت خود می آورد:

محتوای تکراری را چنانچه فیلتر کنیم، بخشهایی از محتوای تکراری که خیلی کوتاه هستند مشکلات واقعی محسوب می شوند. بنابراین داشتن این نوع محتوا در سایت می تواند باعث تباهی قابلیت های آن شود. چرا؟ چون لینک های خودتان کاملا روی دیگر لینک های خودتان تاثیر می گذارند!

کارشناسان سئو و افراد شاغل در بازار خدمات اینترنتی همیشه درگیر این موضوع هستند که آیا محتوای تکراری باعث جریمه شدن توسط گوگل می شود یا خیر. پاسخ دقیق به این نکته شبیه افسانه شده است. اما با این وجود، نمیتوانیم به سادگی از کنار این موضوع بگذریم و دست روی دست بگذاریم. در واقع موضوعی مهمتر از محتوای تکراری یا خیلی کوچک وجود دارد که خطرش همیشه بیخ گوش سایت شما است.

,

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *