آخرین اخبار : 

موتور جستجوگر چیست؟

search engine موتور جستجوگر

موتور جستجوگر سایتی است که برای کمک به کاربران در یافتن اطلاعات موجود در سایتهای دیگر طراحی شده است و با گرفتن عبارتی مختصر، کاربر را با لیستی از سایت ها روبرو می کند که به موضوع مورد علاقه او مرتبط می باشد.

دنیای وب منبع عظیمی از اطلاعات است که روز به روز برحجم آن افزوده می‌شود. در حال حاضر میلیاردها صفحه که اطلاعات فراوانی از موضوعات مختلف را در بر دارند، بر روی سرورهای مختلف جا خوش کرده اند. این در حالیست که تولد سایتهای جدید و گسترش سایتهای موجود نیز به طور فزاینده ای به این حجم اطلاعات می افزاید.
نرخ رشد اطلاعات تا بدان جاست که امروزه مشکل دسترسی به اطلاعات جدی تر از نبود اطلاعات است. امروزه چالش عمده اکثر کاربران دستیابی به اطلاعات است. به عبارت دیگر اگر کاربری دنبال موضوعی خاص باشد، کدام صفحه را باید بخواند؟ از میان این تعداد عظیم صفحات موجود، کدام صفحه نیاز او را برآورده می کند؟
اگر سایتی باشد که به کاربران در یافتن اطلاعات کمک کند، قطعا مورد توجه خواهد بود. خوشبختانه چنین سایتی وجود دارد و ما آنرا با نام موتور جستجوگر می شناسیم.

موتور جستجوگر سایتی است که با گرفتن عبارتی مختصر، کاربر را با لیستی از سایت ها روبرو می کند که به موضوع مورد علاقه او مرتبط می باشد.

آمارها نشان می دهند که افراد بسیاری سفر در دنیای وب را با موتورهای جستجوگر آغاز می‌کنند و مراجعه به موتورهای جستجوگر چنان عادی شده است که جستجو کردن و کار با موتورهای جستجوگر، دومین فعالیت عمده کاربران دردنیای وب (بعد از ارسال و دریافت نامه های الکترونیکی)، محسوب می شود.
هرچه برمحبوبیت وب افزوده می گردد، نیاز به بایگانی کردن اطلاعات آن نیز بیشتر می‌شود؛

موتور جستجوگر نیز در واقع این اطلاعات را بایگانی کرده، در زمان مورد نیاز و به سرعت در اختیار کاربران قرار می دهد. بدون موتور جستجوگر، وب تنها به بخش کوچکی از موفقیت امروزین خود دست می یافت زیرا موتور جستجوگر، اینترنت را به رسانه‌ای قابل استفاده برای همه کرده است (از هیچ کس توقع نمی‌رود تعداد زیادی از آدرس های وب را به یاد داشته باشد).

موتور جستجوگر آن چه که  انجام می دهد -با درجات متفاوتی از موفقیت- فراهم کردن یک وسیله جستجوی ساده است. وقتی یک کاربر وب عبارتی را جستجو می کند، موتور جستجوگر لیستی از سایت‌ ها را ارائه می کند که تعداد آنها از چند صد مورد تا چند میلیون متغیر می باشد.

موتور جستجوگر سایت هایی را که به عنوان نتایج جستجویش ارایه می کند، بر حسب میزان ارتباط با عبارت جستجو شده به ترتیب نزولی لیست می شوند. به عبارت دیگر سایتی که به عنوان اولین سایت در نتایج جستجو معرفی شده است، مرتبط ترین سایت با عبارت جستجو شده از دید آن موتور جستجوگر بوده است.

دقت در ارایه نتایج جستجو چیزی ست که کاربران وب همواره از موتورهای جستجوگر می خواهند. هر چه نتایج جستجوی یک موتور جستجوگر دقیق تر و مرتبط تر باشد، محبوب تر خواهد بود و کاربران بیشتری بدان مراجعه خواهند کرد.

اگر عبارت یکسانی در تمام موتورهای جستجوگر، جستجو شود هیچ کدام از آنها نتایج یکسانی را ارائه نمی‌دهند و با نتایج کاملا متفاوتی روبرو می شویم. تفاوت در ارائه نتایج جستجو در موتورهای جستجوگر از تفاوت آنها در الگوریتم (سیستم رتبه بندی) و بایگانی داده شان ناشی می شود. حتی اگرهمه آنها از بایگانی داده یکسانی نیز استفاده کنند، بازهم نتایج جستجویشان متفاوت خواهد بود. موتور جستجوگر برای رده‌بندی صفحات وب از الگوریتم خاصی استفاده می کندکه فوق العاده محرمانه می باشد. الگوریتم نیزمجموعه ای از دستور العمل ها است که موتور جستجوگر به کمک آن تصمیم می گیرد که سایت ها را چگونه در خروجی اش مرتب کند.

موتور جستجوگر ، برای اینکه سایت ها با هم مقایسه شوند و بر حسب میزان ارتباط با موضوع جستجو شده، مرتب شوند، الگوریتم را بر مجموعه ای از پارامترها اعمال می کند. پارامترهای مورد توجه موتور جستجوگر نیز همانند الگوریتم آن ها ناشناخته می باشد و این ناشناخته ها جذابیت دنیای موتورهای جستجوگر را دوچندان می کنند.

خلاصه:

موتور جستجوگر سایتی است برای کمک به کاربران در یافتن اطلاعات موجود در سایتهای دیگر که کاربر را با لیستی از سایت های مورد علاقه و مرتبط  روبرو می کند.

به اهمیت موتورهای جستجوگر از دیدگاه کاربران وب و جستجو کنندگان اطلاعات اشاره شد. آیا موتورهای جستجوگر از دیدگاه تجاری و دیدگاه یک مدیر سایت نیز مهم می باشند؟

این مطالب (اهمیت موتور جستجوگر) را در مقالات بعدی سایت خواهید خواند …

ضمناً شما را دعوت به خواندن عملکرد موتورهای جستجو نیز نمی نمایم.

منبع و تلخیص از: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ، درمانی کرمانشاه
,

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *