آخرین اخبار : 

نحوه عملکرد موتورهای جستجو چگونه است؟

how-whork-search-engine نحوه عملکرد موتور جستجو

در این مقاله در مورد نحوه عملکرد موتورهای جستجو می پردازیم.

هنگامیکه عبارتی جستجو می شود ، موتور جستجو پایگاه اطلاعاتی خود را بررسی کرده و نتایح را ارائه میدهد. این اطلاعات قبلا توسط موتور جستجو ذخیره شده و دائما در حال به روز رسانی هستند.

1- Spider (عنکبوت) :

بیشتر آنرا با نام “روبات” میشناسیم. روباتها به صفحات مختلف سایتها سر میزنند و محتوای آنها را بازدید کرده و اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری میکنند. همچنین یکی از مهمترین فعالیت روباتها ، دنبال کردن لینکهای داخل سایت و بررسی فعال بودن آنهاست.

2- crawler (خزنده) :

خزنده در واقع یک تصمیم گیرنده برای عملکرد روبات است و روبات موتور جستجو تحت دستورات خزنده عمل میکند. خزنده با توجه به الگوریتم و برنامه تعیین شده موتور جستجو ، روبات را در لینکهای مختلف هدایت میکند تا اطلاعات لازم را جمع آوری کند.

3- indexer (اندیس گذار) :

روبات اطلاعات جمع آوری شده را به اندیس گذار میدهد و اطلاعات هر صفحه در این بخش بررسی و تفکیک و دسته بندی میگردد و تعداد کلمات ، لینکها و …مشخص میشوند. در واق

ع اندیس گذار جدولی را برای تجزیه و تحلیل آماده میکند.

4- database (پایگاه داده) :

تمام جداول آماده شده در پایگاه داده ذخیره میشوند و این کار با روش و ترتیب خاص هر موتور جستجو انجام میگردد. روش فشرده سازی و ذخیره و خواندن اطلاعات ، یکی از مهمترین و رقابتی ترین بخش های موتور جستجو است که در سرعت آن تاثیر مستقیم دارد.

5- ranker (امتیاز دهنده) :

کار نهایی را این بخش انجام میدهد و با توجه به عبارت جستجو شده ، پایگاه داده را تجزیه و تحلیل کرده و رتبه صفحات مختلف را مشخص میکند و در اختیار کاربر قرار میدهد. هر چه این رتبه بندی با درخواست کاربران تطابق بیشتری داشته باشد ، محبوبیت آن موتور جستجو بالاتر خواهد رفت. در حال حاضر بدون شک گوگل محبوبترین موتور جستجو است و بهترین نتایج را نمایش میدهد.

ساختار موتور های جستجو به همین سادگیست ولی تفاوت عمده آنها در برنامه تجزیه و تحلیل و ذخیره سازی و همچنین سرعت عملکرد روباتها برای بررسی تغییرات وبسایتها میباشد و در واقع بخش پیچیده و نهان موتور های جستجو همین برنامه است که به آن “الگوریتم” میگویند. مطالعه تاریخچه تغییرات موتورهای جستجو خارج از بحث ماست ولی حتما در یکی از مقالات آتی به آخرین الگوریتم های موتورهای جستجو خواهیم پرداخت.

منبع: آی پرستا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *